Di Selangor hukum pelaburan di ASB, ASN dan seumpamanya adalah seperti berikut:
“Setelah meneliti setiap pandangan ahli mesyuarat dan hujah-hujah
yang dikemukakan, maka Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor Kali
Ke 2/2011 yang bersidang pada 12hb. April 2011M bersamaan 8 Jumadal Ula
1432H telah bersetuju memutuskan bahawa Pelaburan Amanah Saham Nasional
(ASN), Amanah Saham Bumiputera (ASB) dan Seumpamanya adalah tidak halal kerana masih belum menepati hukum syarak dengan alasan seperti berikut:-
1. Skim Amanah Saham Nasional ( ASN ) dan Amanah Saham
Bumiputera ( ASB ) secara jelas terlibat dalam aktiviti pelaburan yang
bercampur-campur antara patuh syariah dan tidak patuh syariah sebahagian
besarnya adalah daripada sektor kewangan konvensional. Ini berdasarkan
hadis riwayat Jabir Al-Ja’fi daripada Ibnu Mas’ud
Maksudnya : “ Tidak bercampur antara yang halal dan yang haram, melainkan mengalahkan yang haram atas yang halal . ”
2. Skim Amanah Saham Nasional ( ASN ) dan Amanah Saham
Bumiputera ( ASB ) diklasifikasikan sebagai dana unit amanah tidak patuh
syariah oleh Majlis Penasihat Syariah Suruhanjaya Sekuriti kerana
terlibat dalam pelaburan tidak lulus syariah iaitu pelaburan dalam
kaunter perbankan konvensional berteraskan faedah melalui Maybank dan
pasaran wang.
3. Sumbangan kepada tidak patuh syariah adalah terbesar yang
tidak bertepatan dengan kehendak syarak serta kadar yang berubah-ubah
ini menyukarkan pelabur untuk membuat pembersihan terhadap hasil
dividen.”
Pelaburan ASB, ASN dan seumpamanya di syarikat konvensional adalah seperti berikut:
a. Malayan Banking Berhad 28.49%
b. Fraser & Neave Holdings Berhad 0.95%
c. PNB Structured Investment Fund 0.87%
d. British American Tobacco (Malaysia Berhad) 0.78%
Sehingga kini, semua dana amanah di bawah PNB tidak diklasifikasikan mematuhi syariah. (Rujuk:http://www.sc.com.my/eng/html/resources/stats/UTF.pdf dan https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhMK3pnr0vbkoU1aCIkk30VQfq4XdpjrmYUUBbx3U19AgfyOjaSajIZkfncWhDxJLld5abSOenQgDdxhvqlzSExDo2fympD5Q0urxptjcHZrfDnXpVgmYcmPRpUk2lUFyeHrQ2ezWcDoUI/s1600-h/ASB2.JPG). Jika menurut kayu ukur (benchmark) peratusan
pelaburan haram dalam sesebuah syarikat yang dibuat oleh Majlis
Penasihat Syariah Suruhanjaya Sekuriti hendaklah pada kadar yang minima
dan boleh dimaafkan. Walau bagaimanapun, jumlah pelaburan ASB, ASN dan
seumpamanya itu telah melebihi daripada tanda aras yang dibenarkan dan
sudah menjadikan pelaburan haram menguasai dana pelaburan ASB. Ini
menyebabkannya menjadi haram.
Bagaimanapun satu aspek kritikal yang perlu juga diambil kira dalam
mengesahkan pelaburan ASB ialah berkenaan aspek akad pelaburan yang
digunakan. Adakah ia mudabarah atau musyarakah atau apa? dan jika
mudarabah, perlu diingat bahawa jika akadnya tidak sah dari sudut syara’
maka seluruh pelaburan adalah batal tanpa mengira dalam industri halal
atau haram ia dilaburkan.
Maka setelah dirujuk ke PNB dan buku prospektus ASB kita dapati bahawa termaktub bahawa modal (capital) pelaburan
ASB adalah di jamin oleh PNB yang bermakna syarat dalam akad pelaburan
ini telah bercanggah dengan syarat pelaburan Mudarabah dalam Islam.
Menurut mazhab Syafie, akad pelaburan tadi adalah batal. Malah modal
pelaburan tidak boleh dijamin oleh pihak yang menguruskan pelaburan juga
di fatwakan oleh Majma’ Fiqh Islami atau OIC Islamic Fiqh Academy dalam
konvensyen ke-9 yang mana telah diputuskan bahawa jaminan modal hanya
dibenarkan jika ia datang dari pihak ketiga. Dan dengan syarat ia tidak
dimasukkan di dalam kontrak mudarabah.
Adakah perkara ini dipelihara oleh ASB? tidak sama sekali kerana
mereka langsung tidak mempunyai Penasihat Syariah. Secara mudahnya,
untuk mengenalpasti sesuatu institusi kewangan itu mematuhi syariah atau
tidak, sila rujuk sama ada institusi itu mempunyai panel Penasihat
Syariah ataupun tidak. Sepatutnya jika Malaysia ingin menjadi Global Islamic Banking and Finance Hub,
sebagaimana diwarwarkan, PNB harus diislamisasikan terlebih dahulu.
Gunakan konsep mudarabah dalam pelaburan mereka dan melabur di kaunter
halal sahaja.
Ada banyak lagi kaunter halal untuk melabur walaupun kurang sikit
dividen, biar halal dan berkat walaupun sedikit, daripada banyak tapi
haram dan merosakkan kehidupan kita.
Persoalan
a. Bagaimana dengan kedudukan orang Islam yang telah menyertai dan membuat pelaburan ASB, ASN dan seumpamanya?
Kedudukan orang Islam yang telah menyertai dan membuat pelaburan ASB
ini sekiranya mereka telah diberitahu bahawa pelaburan ASB tersebut
adalah haram, maka mereka hendaklah meninggalkan ASB dan menyertai
dana-dana amanah lain yang mematuhi syariah. Sekiranya mana-mana umat
Islam yang tahu tetapi tidak meninggalkan ASB tersebut maka mereka telah
melakukan dosa yang melibatkan diri mereka dengan riba.
Sebagaimana Firman Allah SWT yang bermaksud: “Allah telah
menghalalkan berjual-beli (berniaga) dan mengharamkan riba. Oleh itu
sesiapa yang telah sampai kepadanya peringatan (larangan) dari Tuhannya
lalu ia berhenti (dari mengambil riba), maka apa yang telah diambilnya
dahulu (sebelum pengharaman itu) adalah menjadi haknya, dan perkaranya
terserahlah kepada Allah. Dan sesiapa yang mengulangi lagi (perbuatan
mengambil riba itu) maka itulah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya.” (Surah Al-Baqarah: 275)
b. Adakah mereka perlu mengeluarkan semua duit yang ada dalam akaun ASB mereka?
Ya, mereka perlu mengeluarkan kesemua duit yang ada dalam ASB
tersebut meliputi wang pokok, dividen, pelarasan dan bonus tahunan.
Menurut Syeikh Dr. Yusuf Al-Qaradawi dalam kitabnya Fatawa Mu’asirah,
beliau telah memutuskan bahawa wang-wang faedah yang diperolehi secara
haram adalah haram secara yakin untuk ditinggalkan begitu sahaja di
dalam akaun-akaun konvensional.
Sekiranya tidak dikeluarkan, ia seolah-olah seperti menolong
bank-bank atau institusi kewangan konvensional tersebut menggunakan
wang-wang faedah yang ditinggalkan itu untuk tujuan yang bertentangan
dengan hukum syarak.
c. Adakah kesemua wang-wang yang disimpan dalam ASB itu menjadi haram?
Tidak, yang haram adalah faedah atau bonus yang terhasil daripada simpanan pokok tersebut. Wang pokok adalah tidak haram.
d. Bagaimana dengan kedudukan wang-wang ASB tersebut?
Kedudukan wang-wang tersebut adalah seperti berikut:
i. Wang pokok yang disimpan adalah tidak haram
dan boleh digunakan untuk kegunaan peribadi dan keluarga serta boleh
dipusakai.
ii. Wang faedah, pelarasan, bonus atau apa-apa
sahaja tambahan yang terhasil melalui penyimpanan tersebut adalah haram
dan dianggap sebagai riba, tidak boleh digunakan untuk tujuan peribadi,
keluarga dan kepentingan sendiri serta tidak boleh dipusakai. Wang
tersebut hendaklah disalurkan kepada Baitulmal bagi tujuan maslahah
umum.
e. Adakah pekerja perbankan akan terus menawarkan pakej ASB ini sebagai produk di bank mereka?
Ya, dan kemungkinan masih ada oleh sebab fatwa di peringkat
kebangsaan mengharuskannya. Pada masa yang sama pekerja perbankan
tersebut tidak diperjelaskan secara lengkap berkenaan kedudukan ASB dan
seumpamanya tersebut di negeri Selangor. Oleh yang demikian,
mudah-mudahan penerangan ini mampu memperjelaskan anda dan sampaikan
kepada mana-mana umat Islam.
f. Bagaimana dengan mereka yang telah membuat pinjaman ASB?
Mereka sudah terikat dengan perjanjian dan bagaimana dengan kedudukan
mereka?
Sesuatu yang sukar bila mana transaksi konvensional telah
dilaksanakan antara anda dengan pihak bank yang menggunakan instrumen
pinjaman ASB. Oleh itu, sekiranya anda boleh membatalkan perjanjian
tersebut, maka hendaklah anda mengeluarkan wang tersebut daripada akaun
ASB dan menyalurkan sebagaimana kaedah yang telah disebutkan di atas.
Sekiranya perjanjian tersebut tidak boleh dibatalkan, maka anda
hendaklah menghitung jumlah dividen atau faedah yang terhasil dalam
pinjaman tersebut dan menyalurkan sebagaimana kaedah yang dinyatakan di
atas juga iaitu diserahkan kepada Baitulmal bagi tujuan maslahah umum.
Wallahu a’lam.
INDERA SHAHRIL BIN MOHD SHAHID
Pengurus Harta Baitulmal
Majlis Agama Islam Selangor
Ting 9 & 10, Menara Utara
Bangunan Sultan Idris Shah,
40000 Shah Alam, Selangor
Tel: 603-5514 3570 (DL)
603-5514 3773 (GL)
Fax: 603-5512 4042
Tiada ulasan:
Catat Ulasan